Připravují autoškoly žáky dostatečně na běžný provoz?



Autoškolou prošel snad každý z nás. Její absolvování je nezbytné k tomu, abychom si mohli zažádat o řidičský průkaz. Předpokládá se totiž, že po jejím ukončení budeme dostatečně dobrými řidiči na to, abychom se mohli zařadit do běžného provozu. Problém je však v tom, že takto autoškoly nefungují, byť se navenek tváří, že ano. Jistě, jsou zde hodiny teorie a také jízdy, avšak těch je vzhledem k tomu, co se musíme naučit, žalostně málo. A tak není divu, že žáci většinou studují pouze zkouškové otázky a učí se správné odpovědi, namísto toho, aby se snažili pochopit princip samotný.

 

silnice s hustším provozem

 

U jízd je to podobné. Ačkoliv by rozum velel, že by se měl student učit řídit nejprve například na prostranství patřícím oné autoškole, kde by byl jen on a kde by se naučil základy dřív, než vyjede na silnici, dnes většinou instruktoři berou své svěřence rovnou do plného provozu. Jistě, zde jim pomáhají pedály, aby zajistili, že nikoho neohrozí. Bohužel student si to neuvědomuje a to mu často dává falešnou představu o jeho schopnostech. Když se pak setká s realitou, je problém. Faktem však je, že naprostá většina instruktorů předpokládá, že jejich svěřenci již řídit umí. Jistě, leckdy tento předpoklad není nijak mylný, avšak rozhodně je to špatné vedení výuky.

 

vozidlo autoškoly

 

Navíc je tu také fakt, že hlavní snaha je zaměřena nikoliv na to, aby se z člověka stal alespoň relativně dobrý řidič, nýbrž na to, aby udělal řidičské zkoušky. Skutečný provoz je však samozřejmě podstatně náročnější, a to je také důvod, proč mnoho zkušenějších řidičů nemá čerstvé absolventy autoškol nijak v lásce.

 

Co by tento problém mohlo vyřešit? Větší dotace hodin jak na teorii, tak na praxi. Také celkové zaměření a typ testu, kdy namísto výběru ze tří možností píšeme odpověď sami. To vše by však bohužel značně zvedlo náklady, a tím pádem i cenu autoškoly. A na to by většina lidí nebyla ochotna přistoupit.