Rychlost a komfort

Česká železnice patří alespoň na evropském kontinentu mezi ty nejhustší, s čímž se však váže celá řada problémů. Vlakem u nás dojedete prakticky kamkoliv, i do té nejzapadlejší vesničky, ale musíte se připravit na to, že je velká pravděpodobnost, že bude mít vlak zpoždění. Důvodem je zanedbaná železniční síť, jejíž údržba stojí opravdu nemalé peníze. Koleje jsou zastaralé a často se musí opravovat. A to je jedna z příčin, proč u nás, alespoň zatím tedy ne, nemohou jezdit rychlovlaky. Přitom je z čeho vybírat.

rychlovlak shinkansen

Nejrychlejší

To nejrychlejší těleso, které dnes na kolejích pravidelně jezdí, je Maglev. Jedná se o designově, ale hlavně technicky takřka dokonalý kousek, který je schopen vyvinout rychlost přesahující 600 km/h. Ovšem jen na testovací dráze. V reálu je samozřejmě o něco pomalejší. Jeho kouzlo tkví v tom, že se nedrží na kolejích, ale levituje na magnetech. Právě absence jakéhokoliv tření mu dodává na rychlosti. Projet se s ním můžete v Japonsku.

Čínský expres

I další exemplář pochází z daleké Asie, konkrétně z Číny. Fuxing, jak se rychlovlak kompletně vymyšlený a sestavený v Říši středu. Nedosahuje sice tak vysoké rychlosti jako jeho japonský kolega, ale 400 km/h je poměrně slušná rychlost. Takto ale normálně nejezdí. Dle čínských zákonů musí jezdit minimálně o 50 km/h pomaleji.
rychlovlak na nádraží

Francouzská střela

Nejen v Asii můžete narazit na super rychlé vlaky. Svého zástupce má i starý kontinent, přesněji Francie, která v tomto oboru patří ke špičce. Koneckonců, kdo by neznal světoznámý rychlovlak TGV. Jde o nejrychlejší rychlovlak na klasických kolejích. Dokáže vyvinout rychlost necelých 600 km/h, ovšem stejně jako v Číně, musí jezdit o poznání pomaleji. Standardně se tak TGV pohybuje rychlostí zhruba okolo 300 km/h, což je pořád více než dost. Co by za to dalo naše Pendolino. TGV se pohybuje pouze na trasách ve Francii, není s ním možné tedy cestovat i do jiných zemí.